Estradowiec.pl - Nagłośnienie i Estrada - Wortal sprzętu Pro Audio
Forum dyskusyjne - www.Estradowiec.pl

Nagłośnienie - Dlaczego takie ustawienie basów?

DCG - 2010-08-06, 08:41
Temat postu: Dlaczego takie ustawienie basów?
Co daje takie ustawienie i czy oby jest to poprawne myślenie realizacyjne?
Wiadomo, że chodzi tu o kształtowanie fali i efekt "bas za basem", ale po co te odstępy w szeregu?
Może ktoś wytłumaczyć albo się ustosunkować?

stageman - 2010-08-06, 12:14

Moim zdaniem chodzi o mniej basu na samej scenie. Ale jesli chodzi o bas to zawsze ktos bedzie marudzil, ze gdzies go za duzo a gdzies za malo...
JAcobG - 2010-08-06, 14:43

Może dlatego, że chcieli jak najrówniej pokryć dany obszar basem?
_eddie_ - 2010-08-06, 16:08

Podobny temat już na forum jest ale w skrócie - ukierunkowanie pasma basowego w publikę (no i przy okazji zmniejszenie go na scenie). Jak paczki są oprocesorowane (przesunięcie fazowe i opóźnienie) znajdziesz w tamtym wątku.
DCG - 2010-08-06, 16:29

Podobny temat czytałem i nie ma tam nic o takim rozsunięciu w poziomie.
Dla mnie to bas będzie miał mniejszą odległość rażenia, do przodu niż zestawiony w klastry, tylko po co?

Kamil G. - 2010-08-06, 16:55

Odstępy są pewnie dlatego bo mieli za mało paczek aby ustawić jedna koło drugiej a chcieli zrobić kardioidę.
adico - 2010-08-06, 17:44

Ogólnie chodzi o dipol w układzie kardioidalnym.
Nie jest to przypadkowe ustawienie chyba że ktoś podpatruje i kopiuje bez zastanowienia.

dr_aus - 2010-08-06, 19:31

DCG W temcie o kardioidalnym ustawieniu podczas dyskusji z adico podałem pewne żródło jako drugi dowód na to że kardioida nie zwiększa SPL. Tam jest odpowiedź na pytanie z tego wątku.
ciasteczkowypotwor - 2010-08-06, 23:21

_eddie_, Nic w fazie się nie przesuwa, robi się tylko opóźnienie.

adico, Kardioida to nie jest, to jest endfire.

DCG, A daje to tyle że bas gra dalej, ciut bardziej kierunkowo. Na scenie jest go tyle samo.

DCG - 2010-08-07, 07:03

Acha, to zaczynam kumać, po co takie zabiegi. :cool:
stasiekm - 2010-08-07, 07:05

takie rozstawienie basów umożliwia kształtowanie szerokości głównego listka przedniego (kosztem pojawiania się większej ilości listków bocznych) -można grać wąsko i daleko lub szeroko i blisko
wymaga to jednak sporej ilości kanałów w procesorze głośnikowym lub końcówek z DSP (albo procesora opóźnień ale ciężko je teraz spotkać) -do pełnego kształtowania charakterystyki kierunkowej układu na zdjęciu potrzeba 8 kanałów (zakładając współosiowość ze sceną)
zachęcam do zabaw z symulatorami -dostępne stronach większości poważnych producentów

_eddie_ - 2010-08-07, 08:04

ciasteczkowypotwor napisał/a:
_eddie_, Nic w fazie się nie przesuwa, robi się tylko opóźnienie.



Racja - przepraszam - szkolna gafa.

AlfonsoRodeo - 2010-08-07, 10:57

Taki układ to układ kardioidalny, a nazwa "end-fire" wzięła się stąd, że tylna paczka gra w plecy tej poprzedniej.
Co to daje? zawęża rozsył do przodu i tłumi to, co z tyłu.
Czemu odległość pomiędzy zestawami end-fire? Bo można. By się dobrze sumowało, odległość pomiędzy zestawami end-fire (czy kardio ogóle) nie powinna być większa niż 1/2 długości fali najwyższej odtwarzanej częstotliwości. A ile to będzie to zależy od punktu podziału.
Każdy układ, który ma za zadanie redukcję SPL z tyłu będzie miał coś wspólnego z uzyskiwaniem ch-ki kardioidalnej, czy się tego chce czy nie. Nie sugerujcie się tylko nazwami marketingowymi, ale ruszcie też i głową!

[ Dodano: 2010-08-07, 12:00 ]
stasiekm napisał/a:
-do pełnego kształtowania charakterystyki kierunkowej układu na zdjęciu potrzeba 8 kanałów

Wystarczą 2. Resztę można uzyskać ustawiając basy w łuk o mniejszym lub większym kącie wygięcia.

adico - 2010-08-07, 11:09

ciasteczkowypotwor napisał/a:
adico, Kardioida to nie jest, to jest endfire.


A co to jest endfire jak nie kardioida ?

ciasteczkowypotwor napisał/a:
DCG, A daje to tyle że bas gra dalej, ciut bardziej kierunkowo.


Czyli jest zysk ? :roll:

ciasteczkowypotwor - 2010-08-07, 11:22

AlfonsoRodeo, Ale z uwagi na to, że nie wszystko ładnie wycina się z tyłu, często za endfire stosuje się klasyczną kardioidę. Stąd dwie nazwy. Poza tym, end fire, zawęża bas do przodu, a kardioida tylko wycina go z tyłu.
adico - 2010-08-07, 11:32

ciasteczkowypotwor napisał/a:
Poza tym, end fire, zawęża bas do przodu, a kardioida tylko wycina go z tyłu.


Zależy dla jakich częstotliwości.

JAcobG - 2010-08-07, 11:33

To czym się rózni end fire od kardiody i czy są jakieś zyski z takiego ustawienia?
adico - 2010-08-07, 11:40

JAcobG napisał/a:
To czym się rózni end fire od kardiody


endfire to jest kardioida.

dziub-dziub - 2010-08-07, 11:44

Możemy nie wkraczać z powrotem na te tematy?? Już nie pamiętacie czym to się ostatnio skończyło?? :D ( żeby się skończyło to by dobrze było :D )
ciasteczkowypotwor - 2010-08-07, 11:46

Rożnica pomiędzy End fire a klasyczną kardioidą. Przez to, że oba ustawienia dają podobne rezultaty można je nazwać kardioidą. Jednakże, sposoby stawiania paczek są zupełnie inne, stąd dwie nazwy. Więc nie mieszajmy jednego z drugim. Chyba, że wymyślimy inna nazwę dla ustawienia w klasyczną kardioidę. Problem, leży tylko w nazewnictwie.
adico - 2010-08-07, 11:56

Kardioida to ogólne nazewnictwo ,a wymyślone ustawienia nazywamy nazwą którą powiedzmy zaproponował konstruktor.
Analogicznie to mikrofonów gdzie ma to miejsce.

[ Dodano: 2010-08-07, 12:59 ]
dziub-dziub napisał/a:
Możemy nie wkraczać z powrotem na te tematy?? Już nie pamiętacie czym to się ostatnio skończyło??

:cry:

ciasteczkowypotwor - 2010-08-07, 12:17

Teraz już chyba widać, dlaczego endfire to nie to samo co kardioida. Mimo że oba ustawienia dają charakterystykę kardioidalną. Po prostu, musimy wymyśleć nazwę, dla kardioidy inną :)

[ Dodano: 2010-08-07, 13:18 ]
Ja proponuje Buka.

AlfonsoRodeo - 2010-08-07, 15:02

ciasteczkowypotwor napisał/a:
Poza tym, end fire, zawęża bas do przodu, a kardioida tylko wycina go z tyłu.


Nie ma możliwości, by działanie tych obu sposobów wzajemnego rozmieszczenia szafek odbywało się inaczej. Oba działają w zbliżony sposób ale różnią się tylko nasileniem zjawiska. Zerknij sobie choćby w PDFy od CD18/CD12 a zauważysz, że tam w zależności od nasielnia zjwiska można uzyskać rozsył 120 lub 80 stopni, natomiast w przypadku RS15 i RS18 można zaczynać zabawę już od trybu dookólnego, budować sterowane systemy kierunkowe i systemy o różnych kątach w zależności od ilości szafek, ich wzajemnego umieszczenia i processingu.
Zresztą, gdybyś zwrócił uwage na to co sam wysyłasz jako załącznik do posta, to zauważyłbyś, że end-fire cardioid array to nic innego niż układ karioidalny. Tak samo jak i inne sposoby zawężania ch-ki kierunkowej subwooferów.
Kilku producentów, z racji zóżnicowanych sposobów osiągnięcia określonej charakterystyki kierunkowej nadało tym układom określone nazwy coby rozróżnić sposób wzajemnego umieszczenia przetworników basowych (i nie tylko) ale także ze względów stricte marketingowych. Kardioida to ogólne pojęcie a end-fire to jedna z opcji (podkategoria) jej uzyskania (więcej nazw można pozyskać przeglądając broszurki producentów).

adico - 2010-08-07, 15:06

AlfonsoRodeo napisał/a:
Nie ma możliwości, by działanie tych obu sposobów wzajemnego rozmieszczenia szafek działały inaczej. Oba działają w zbliżony sposób ale różnią się tylko nasileniem zjawiska.
Zresztą, gdybyś zwrócił uwage na to co sam wysyłasz jako załącznik do posta, to zauważyłbyś, że end-fire cardioid array to nic innyego niż układ karioidalny. Kilku producentów, z racji zóżnicowanych sposobów osiągnięcia określonej charakterystyki kierunkowej nadało tym układom określone nazwy coby rozróżnić sposób wzajemnego umieszczenia przetworników basowych (i nie tylko). Kardioida to ogólne pojęcie a end-fire to jedna z opcji jej uzyskania (nazwy można pozyskać przeglądając broszurki producentów).



A ja powiem...
...że podpisuje się pod tym. :)

ciasteczkowypotwor - 2010-08-07, 15:20

AlfonsoRodeo, Wiem, że end fire to jedna z nazw, ale chodzi mi o to, że uzyskujemy charakterystykę kardioidalą dwoma sposobami, poprzez endfire, oraz przez to co nazywamy kardioidą złożoną z paczek jedna do tyłu, druga do przodu, z tym, że ta do tyłu ma odwróconą polaryzację i opóźniona.

W endfire, jak widać na zamieszczonych rysunkach, część basu jednak wraca do tyłu, dlatego też często stosuje się klasyczną kardioidę z tyłu endfire.

Nie było by problemu, gdyby ustawienie w kardioidę opisane wyżej nazwano jakoś inaczej. Lub mówiono, ustawienie o charakterystyce kadioidalnej, w sposób endfire, lub kardioidę.

adico - 2010-08-07, 15:24

ciasteczkowypotwor napisał/a:
ale chodzi mi o to, że uzyskujemy charakterystykę kardioidalą dwoma sposobami,


Sposób jest niestety jeden czyli zasada działania. Tylko mamy paręnaście metod ustawiania.

ciasteczkowypotwor - 2010-08-07, 15:29

adico, Nie ma to jak obracać kota ogonem. Każdy wie co to kardioida, więc po co mieszasz? Napisałem wyraźnie uzyskujemy kardioidalną charakterystykę (czyli sposób działania) dwoma sposobami (czyli ustawienia paczek). Które mają odrębną nazwę, u nas end fire, oraz kardioida. Czy to takie trudne do zrozumienia?
dziub-dziub - 2010-08-07, 15:32

ciasteczkowypotwor napisał/a:
adico, Kardioida to nie jest, to jest endfire.

AlfonsoRodeo - 2010-08-07, 15:33

szczerze mówiąc nie widziałem systemu, który składałby się zarówno z klasycznego układu jak i z endfire.
A tak nawiasem, opóźnia się zestawy będące bliżej słuchacza wględem tych dalszych tak, by wszystkie subwoofery w osi zestawu basowego w kierunku audytorium były w fazie i się sumowały lub przynajmniej nie znosiły a z tyłu, z racji sporych różnic czasowych (to również faza), skutecznie się znosiły :wink:

adico - 2010-08-07, 15:41

Ciastek z tej samej dokumentacji co dałeś Ty.
Zobacz opis.

ciasteczkowypotwor - 2010-08-07, 15:43

dziub-dziub, Tak dziub, bo to ustawienie tak się nazywa. A to, że daje charakterystykę kardioidalną to druga sprawa.

AlfonsoRodeo, tak opóźnia się te bliżej słuchacza w enfire, w kardioidzie opóźnia się ten grający do tyłu.

adico - 2010-08-07, 15:44

I jak to działa... aby nie było że nie było :)
ciasteczkowypotwor - 2010-08-07, 15:44

adico, No przecież już wcześniej to zamieściłem, wiec w czym problem?

[ Dodano: 2010-08-07, 16:45 ]
adico, Ja wiem jak to działa. Widzę, ze google wertujesz :)

[ Dodano: 2010-08-07, 16:46 ]
Po resztą polecam ten blog: http://bobmccarthy.wordpress.com/

adico - 2010-08-07, 15:50

ciasteczkowypotwor napisał/a:
adico, No przecież już wcześniej to zamieściłem, wiec w czym problem?


Zobacz opis bo parę postów wcześniej nie dopuszczałeś do tego że endfire to kardioida.

[ Dodano: 2010-08-07, 16:52 ]
ciasteczkowypotwor napisał/a:
adico, Ja wiem jak to działa. Widzę, ze google wertujesz


Nie jestem zwolennikiem google :) wole altavista.com

Ale inni mogą nie wiedzieć to niech sobie popatrzą. Chyba o to chodzi na forum ? Albo się mylę ?

ciasteczkowypotwor - 2010-08-07, 15:53

adico, Hehe, lubisz łapać za słówka. Przecież napisałem, że sposób ustawienia paczek na zdjęciu to nie kardioida, bo inaczej się stawia, tylko endfire. A to że daje charakterystykę kardioidalną to druga sprawa.

Poza tym, jeśli już znalazłeś tę stronę, to przyjrzyj się jak działa kardioida ta co jest w cd12 czy po prostu w ustawionym stacku, a jak endfire. A zauważysz różnicę. Mimo że efekt podobny.

[ Dodano: 2010-08-07, 16:55 ]
adico napisał/a:

Ale inni mogą nie wiedzieć to niech sobie popatrzą. Chyba o to chodzi na forum ? Albo się mylę ?


Toteż dałem link do tematu. Nie samą fotkę.

adico - 2010-08-07, 15:57

ciasteczkowypotwor napisał/a:
Poza tym, jeśli już znalazłeś tę stronę,


... już tak dawno temu że zapomniałem że istnieje. :)

[ Dodano: 2010-08-07, 16:59 ]
ciasteczkowypotwor napisał/a:
AlfonsoRodeo, Ale z uwagi na to, że nie wszystko ładnie wycina się z tyłu, często za endfire stosuje się klasyczną kardioidę. Stąd dwie nazwy. Poza tym, end fire, zawęża bas do przodu, a kardioida tylko wycina go z tyłu.



Czyli wkoncu endfire jest układem kardioidalnym czy nie ?
Bo znowu zaczyna się mieszanie że raz jest ,a później znowu nie.

ciasteczkowypotwor - 2010-08-07, 16:06

adico, Tjaa...


Poza tym, różnica pomiędzy kardioidą, a enfire to nie tylko ustawienie paczek, to również to co potrafią wyciąć do tyłu, zobaczcie symulację które zamieściłem.

[ Dodano: 2010-08-07, 17:11 ]
adico, Czy jeszcze nie załapałeś, że pisząc iż nie jest to kardioida, a endfire, chodziło mi o ustawienie paczek, nie charakterystykę?

[ Dodano: 2010-08-07, 17:19 ]
Dla ułatwienia rysunek kardioidy

adico - 2010-08-07, 16:26

Cytat:
adico, Czy jeszcze nie załapałeś, że pisząc iż nie jest to kardioida, a endfire, chodziło mi o ustawienie paczek, nie charakterystykę?
_________________


Ciastek słowo kardioida to to słowo kluczowe dla endfire. Bez tego pierwszego nie byłoby drugiego. A czy ktoś to nazwał endfire czy wiśnie w czekoladzie to nie ma znaczenia.

[ Dodano: 2010-08-07, 17:32 ]
To w takim razie jaką nazwę dla tego przyjmujemy ?
:)

ciasteczkowypotwor - 2010-08-07, 16:41

adico, Przecież na rysunku masz napisane jak.

Widzę, że jednak nie rozumiesz tego co napisałem, lepiej podoczepiać się do czegokolwiek, byle by pisać, trudno.

dziub-dziub - 2010-08-07, 16:43

jeśli okręgi to pokrycie to daje nam to duuuużą dziurę na samym środku :D :D:D. Ale to zagadka dl Ciastaka :D
ciasteczkowypotwor - 2010-08-07, 16:46

dziub-dziub, Może tak łatwiej? http://www.ratsound.com/c...g_It_Wrong.html

[ Dodano: 2010-08-07, 17:50 ]
Jak widać, było to po to aby pokryć boki sceny basem, tam gdzie wisi outfill.

dr_aus - 2010-08-07, 20:59

Jeśli chodzi o głóny temat wątku, od którego sobie odeszliście, robiąc niezły bałagan, to mówienie "daleko", "szeroko" niewiele znaczy. Tak naprawdę najważniejsza jest odpowiedź na to pytanie:

DCG napisał/a:
Podobny temat czytałem i nie ma tam nic o takim rozsunięciu w poziomie.
Dla mnie to bas będzie miał mniejszą odległość rażenia, do przodu niż zestawiony w klastry, tylko po co?


A po to, żeby wszyscy mieli po równo. Jeśli masz już odpowiednią ilość basu, co oczywiście łatwe ani tanie nie jest, to problemem zaczyna być nie że jest za cicho , tylko że jest za głośno. Dla większośći ludzi basu jest zawsze za mało, ale prawdziwia zabawa zaczyna się dopiero jak już go jest wystarczająco, tylko trodno to odpowiednio wykorzystać. Co z tego, że 50m od sceny bas jest znakomity, jeśli 5-10m od sceny nie da się wytrzymać?
Problem jest rónież istotny pod kątem różnic proporcji pomiędzy natężeniem niskich tonów, a reszty pasma w róznych odlegościach od sceny. Wiadomo że LA ma falę wypłaszczoną w jednym kierunku, a zatem uzyskanie tego samego efektu w basie jest wskazane.
Dzięki rozwiązaniu z tego wątku fala jest w poziomie bardziej wypłaszczona. I nie trzeba używać powiedzmy 60głośników, tylko wystarczy 30, żeby uzyskac podobną płaskość.
Natężenie dzwięku to gęstość powierzchniowa mocy. Nietrudno oszacować jaka jest gęstość powierzchniowa mocy w pobliżu subów w porównaniu paczek obok siebie i rozstawionych. A kluczowe dla zagadnienia jest to, że odstępy pomiędzy basami są mniejsze niż połowa długości fali co prawie nie wpływa na interferencje.


Kamil G. napisał/a:
Odstępy są pewnie dlatego bo mieli za mało paczek aby ustawić jedna koło drugiej a chcieli zrobić kardioidę.

kardioidę można zrobić z dwóch paczek.

adico napisał/a:

ciasteczkowypotwor napisał/a:
DCG, A daje to tyle że bas gra dalej, ciut bardziej kierunkowo.

Czyli jest zysk ? :roll:


To zdanie dotyczyło pytania w wątku, a więc rozstawienia w odległościach w poprzek. Nie ma zysku, w dużej odległości jest niemal identycznie, za to w pobliżu pod sceną jest dużo ciszej. Czasami nie tylko ilośc się liczy, ale też jakość.

W zakresie drugiego pobocznego wątku, to Alfonso a zanim Adico ma rację. Ciasteczkowy użył innnego określenia na to samo zjawisko, które można mniej lub bardziej nasilić.

adico - 2010-08-07, 21:19

dr_aus napisał/a:
A po to, żeby wszyscy mieli po równo. Jeśli masz już odpowiednią ilość basu, co oczywiście łatwe ani tanie nie jest, to problemem zaczyna być nie że jest za cicho , tylko że jest za głośno. Dla większośći ludzi basu jest zawsze za mało, ale prawdziwia zabawa zaczyna się dopiero jak już go jest wystarczająco, tylko trodno to odpowiednio wykorzystać. Co z tego, że 50m od sceny bas jest znakomity, jeśli 5-10m od sceny nie da się wytrzymać?
Problem jest rónież istotny pod kątem różnic proporcji pomiędzy natężeniem niskich tonów, a reszty pasma w róznych odlegościach od sceny. Wiadomo że LA ma falę wypłaszczoną w jednym kierunku, a zatem uzyskanie tego samego efektu w basie jest wskazane.
Dzięki rozwiązaniu z tego wątku fala jest w poziomie bardziej wypłaszczona. I nie trzeba używać powiedzmy 60głośników, tylko wystarczy 30, żeby uzyskac podobną płaskość.
Natężenie dzwięku to gęstość powierzchniowa mocy. Nietrudno oszacować jaka jest gęstość powierzchniowa mocy w pobliżu subów w porównaniu paczek obok siebie i rozstawionych. A kluczowe dla zagadnienia jest to, że odstępy pomiędzy basami są mniejsze niż połowa długości fali co prawie nie wpływa na interferencje.


Czyli jak już pisałem chodzi o dipol :)

dr_aus - 2010-08-07, 21:59

adico napisał/a:
Ogólnie chodzi o dipol w układzie kardioidalnym.
Nie jest to przypadkowe ustawienie chyba że ktoś podpatruje i kopiuje bez zastanowienia.


To nie jest dipol.

Dipol jest wtedy, gdy harakterystyka jest ósemkowa. Charakterystykę ósemkową można uzyskać z dwóch zródeł dookólnych bez żadnych modyfikacji sygnałów. Idealny dipol jest wtedy, kiedy rozsunięcie jest równe 1/2 długości fali. Tyle tylko, że dipol jest wtedy w poprzek, czyli zupełnie nie tam, gdzie jest potrzebny.

Odwrócenie jednego ze żródeł w fazie spowoduje przesunięcie dipola o 90stopni, co juz zaczyna mieć sens.
Natomiast rozsunięcie żródeł o 90stopni (1/4 długości fali) i przesunięcie w czasie jednego ze żródeł o kolejne 90stopni spowoduje utworzenie idealnej kardioidy.
Kardioida idealna daje całkowiete (teoretycznie tzn przy żrółach punktowych) wygaszenie fali z tyłu, a tylko częsciowe po boku.

Reasumując, ponieważ rozsunięcie paczek na zdjęciu wynosi mniej niż 1m, to utworzenie dipola byłoby całkowicie bez sensu i nie podejrzewam o to realizatorów.

AlfonsoRodeo - 2010-08-09, 14:57

ciasteczkowypotwor napisał/a:
AlfonsoRodeo, tak opóźnia się te bliżej słuchacza w enfire, w kardioidzie opóźnia się ten grający do tyłu.

wybacz, ale coś Ci się pomyliło. Za każdym razem opóźnia się do tej tylnej elementy, które są bliżej słuchacza na FoH. To logiczne, bo jak uzyskać zgodność w osi przed zestawem,skoro każda docierałaby z innym czasem? Zresztą, rysunek zamieszczony przez adico wyraźnie pokazuje, że elementy bliżej przodu mają większy czas opóźnienia.

ciasteczkowypotwor - 2010-08-09, 19:27

AlfonsoRodeo, No a co ja napisałem? Że w endfire opóźnia się te bliżej słuchacza, co za tym idzie najpierw gra ten w głębi sceny i potem kolejny idąc w stronę słuchacza. A w kardioidzie ten który ma odwróconą polaryzację i gra w tył stacku.
Kamil G. - 2010-08-09, 20:14

dr_aus napisał/a:
Kamil G. napisał/a:
Odstępy są pewnie dlatego bo mieli za mało paczek aby ustawić jedna koło drugiej a chcieli zrobić kardioidę.

kardioidę można zrobić z dwóch paczek.


Zasadniczo chodziło mi o to że mieli za mało paczek aby ustawić je ciaśniej na szerokość, nie uzyskali by wtedy dostatecznie szerokiego pokrycia. Że z dwóch paczek da się zrobić kardioidę to wiem, ale też nie o to mi chodziło.

AlfonsoRodeo - 2010-08-09, 21:08

ciasteczkowypotwor napisał/a:
A w kardioidzie ten który ma odwróconą polaryzację i gra w tył stacku.

No właśnie nie. Opóźnia się w obu przypadkach ten bliżej słuchacza-wtedy głośnik z tyłu oraz głośnik z przodu emituje falę akustyczną z tym samym czasem dotarcia - dokładnie tak samo jak w endfire.
Coby było jaśniej, klasyczny układ kardioidalny można uzyskać nie odwracając szafy pierwotnie zwróconej w tył, a ustawiając ją bez odwróconej polaryzacji za przednią szafką, zwróconą wylotami do przodu (tak jak przedni subwoofer). Skala zjawiska kancelacji z tyłu może ulec wtedy zmianie, bo odległość dzieląca oba środki akustyczne ulega zwiększeniu (conajmniej o kilka centymetrów), bo nierozważnym byłoby ustawienie tylnej szafy ściśle przyległej powierzchnią emitującą do pleców poprzedzającego subwoofera.
Nie ulega wątpliwości, że w kierunku, w którym zespół subwooferów ma emitować największy SPL muszą być one zgodne pod względem fazowym, stąd opóźnia się zestawy bliższe do zestawu najdalszego tak, by w osi były one zgodne dla określonej częstotliwości.

ciasteczkowypotwor - 2010-08-09, 21:28

Ja mówię o pierwszym ustawieniu jako kardioida, a Tobie chodzi o takie jak w drugim?

Opóźnienia na oko.

dr_aus - 2010-08-09, 23:34

Alfonso o ile mnie pamięć nie myli kardioide można uzyskać rónież przesuwając czas odwrotnie.
Nie pamiętam jednak czy to się fazowo zgodzi, ale dopóki nie przekraczamy 180' to całkiem możliwe, że da to zadawalający efekt.

Badałem to w klubie, ale tam były też odbicia od sciany z tyłu za basem, więc jakby inne warunki.

AlfonsoRodeo - 2010-08-10, 09:34

to gdzie tu mówić o jakimkolwiek zysku lub braku kancelacji do przodu?
JAcobG - 2010-09-07, 18:04

Na stronie giganta zauważyłem ciekawe rozłożenie basów, może ktos wyjaśnić?

http://www.gigantsound.co...?g2_itemId=3532

djpear - 2010-09-07, 18:32

JAcobG o tym też było. Chodzi o poprawienie kierunkowości. Tutaj masz fajny manual który wiele wyjaśnia:
http://www.nordic.dk/_en-...n/d&bTI-330.pdf

ciasteczkowypotwor - 2010-09-07, 21:30

JAcobG, To jest właśnie ta klasyczna kardioida, z jednego stacku. Nie endfire.
jarunia - 2010-09-07, 21:49

JAcobG napisał/a:
Na stronie giganta zauważyłem ciekawe rozłożenie basów, może ktos wyjaśnić?

http://www.gigantsound.co...?g2_itemId=3532

..a ten centralnie wiszący frontfill to co to za ogromna paczka?

dziub-dziub - 2010-09-07, 21:52

Pewnie coś EAW bo trochę tego gigant ma :)
sebosm - 2010-09-07, 21:53

możliwe że to Martin Audio :) mają akurat 2 na wyprzedaży :razz:
ciasteczkowypotwor - 2010-09-07, 21:57

jarunia, Nie frontfil, bo one stoją na basach a centerfill.

[ Dodano: 2010-09-07, 23:00 ]
A wygląda to na H2 które mają w wyprzedaży.

jarunia - 2010-09-07, 22:09

ciasteczkowypotwor napisał/a:
jarunia, Nie frontfil, bo one stoją na basach a centerfill.

[ Dodano: 2010-09-07, 23:00 ]
A wygląda to na H2 które mają w wyprzedaży.


Tak jest Panie Potworze - nie dostrzegłem za pierwszym razem tych małych bździdeł na froncie sceny :)

JAcobG - 2010-09-08, 13:25

Kardioda i 1 głośnik do tyłem? To chyba jeszcze bardziej gra do tyłu?
various - 2010-09-08, 17:32

Przeczytaj manual.
_eddie_ - 2010-09-08, 17:39

JAcobG napisał/a:
Na stronie giganta zauważyłem ciekawe rozłożenie basów, może ktos wyjaśnić?

http://www.gigantsound.co...?g2_itemId=3532



Na dniach mego miasta tak mieli i faktycznie gra to mocno do przodu na znaczny dystans.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group